English
Free delivery on all orders above 650 EGP in Cairo & Alexandria

Your Bag

0 items
Your bag is empty.
Image

روتين العناية بالشعر المجعد والخشن في 5 خطوات

Moroccan Argan Shampoo Moroccan Argan Shampoo
Save EGP 26.00
Treato Serum SPF30 Treato Serum SPF30
EGP 260.00 EGP 234.00
Add to bag Add
Notify me Notify
A Touch of Gold Hair Mist
Protein & Caffeine Hair Lotion Protein & Caffeine Hair Lotion
Hair Cream Bath
EGP 300.00
Add to bag Add
Notify me Notify

لو إنتي شعرك كيرلي، يبقى أكيد عارفة قد أيه ممكن يكون مرهق الإهتمام بالشعر الكيرلي، و روتين العناية بالشعر الكيرلي بيحتاج لمنتجات مخصوصة له. 

بس إنتي مش محتاجة تدوري وتلفي كتير لأننا هنا في المقالة دي من سورس بيوتي، هنعرفك على روتين العناية بالشعر المجعد والخشن وإيه هنا أكتر5 منتجات من ترشيحاتنا ممكن يبقوا في روتين العناية بشعرك عشان تعرفي تعملي الروتين بكل سهولة.


بتتوقعي أيه من الروتين ده؟ 

بس قبل ما نبدأ، أكيد لازم تبقي عارفة إنتي مستنية أيه من الروتين ده أو أيه هي توقعاتك.  

يمكن لروتين العناية المناسب أن يحول شعرك من جاف ومتشابك إلى ناعم ولامع. و في السطور القليلة اللي جاية هنعرفك على الخطوات و أيه المنتج المخصص لكل خطوة للعناية بالشعر المجعد والخشن، مع شرح فوائد كل منتج.


روتين العناية بالشعر المجعد والخشن

الخطوة الأولى: التنظيف بالشامبو

أولى خطوات في روتين العناية بالشعر في العموم هي، تنضيف فروة الرأس، وأكيد لازم يكون الشامبو مناسب مع شعرك ونوعه، عشان كده  استخدمي شامبو فاڤيلين بالأرجان لتنظيف فروة رأسك وشعرك بلطف، وده لأن الأرجان غني بالأحماض الدهنية التي تساعد على ترطيب الشعر وتقويته.

بس المهم، حتى الشامبو مناسب مع شعرك، إن غسيل الشعر مايبقاش كتير، يعني بالكتير مرة أو مرتين في الإسبوع كافي، عشان الشعر مايفقدش الدهون و الزيوت المغذية فيه. 


الخطوة التانية: الترطيب العميق

ونيجي هنا للخطوة التانية، وهي خطوة الترطيب بعد تنضيف فروة الرأس، و هنا بنرشحلك وبقوة حمام كريم بارانا بعد كل غسلة بالشامبو، وده لأن حمام الكريم بيساعد على ترطيب الشعر بشكل عميق وتغذية بصيلاته، وبالتالي هيسعدك على تنعيم الشعر ويفك أي تشابك واللي بيسهل الخطوات اللي جاية من روتين العناية بالشعر. تقدري تسيبي حمام الكريم على شعرك  لمدة 15-20 دقيقة قبل شطفه بالماء البارد


الخطوة التالتة: بروتين الشعر

ونيجي هنا للخطوة التالتة وهي بروتين الشعر، وبننصحك تستخدمي بروتين الشعر مرة في الأسبوع أو كل أسبوعين، حسب احتياجات شعرك. 

وطبعًا مش هيكون فيه ترشيح أفضل من بروتين بارنا للشعر، وده لأنه ييساعد على تقوية الشعر وتنعيمه وتقليل التجعد.


الخطوة الرابعة: الحماية من الحرارة

مهم جدًا في الصيف خاصة قبل التعرض لاشعة الشمس، أو أي نوع من أنواع الحرارة مهم تحمي شعرك، عشان كده  قبل التعرض لأشعة الشمس، مهم تستخدمي سيروم تريتو SPF30 على شعرك لحمايته من أشعة الشمس الضارة أو اي حرارة. 


الخطوة الخامسة: فك التشابك

ميست لفك التشابك: بعد الاستحمام، استخدمي ميست لفك تشابك الشعر ذا باث لاند لتسهيل تمشيط شعرك من غير ما يعرض شعرك للتفطيع.

باتباع هذا الروتين المنتظم واستخدام المنتجات اللي موجودة في المقالة دي، يمكنكِ تحقيق تحسن ملحوظ في صحة شعرك ومظهره. تذكري أن العناية بالشعر المجعد والخشن مع المداومة والالتزام.