English
Free delivery on all orders above 750 EGP in Cairo & Alexandria

Your Bag

0 items
Your bag is empty.
Image

روتين طبيعي للعناية بالبشرة الدهنية

African Cleanser
EGP 100.00
Add to bag Add
Notify me Notify
Lavender Mist Lavender Mist
Sold out
Multi-molecular Hyaluronic Acid Serum
Sold out
Purifying Facial Mask with Tea Tree Essential Oil
Coconut Lip Balm Coconut Lip Balm
EGP 175.00
Add to bag Add
Notify me Notify
Aloe Vera Gel Aloe Vera Gel
EGP 120.00
Add to bag Add
Notify me Notify

صحيح إن درجات الحرارة بدأت تنزل شوية، بس البشرة الدهنية بتعاني في كل الأوقات، وخاصة وقت الصيف، و عشان كده لازم يبقى في روتين طبيعي للعناية بالبشرة الدهنية. 


لو بتدوري على  روتين طبيعي يساعدكِ في التحكم في اللمعان وحب الشباب؟ يبقى إنتي هنا في المكان الصح، عشان في المقال دي من سورس بيوتي، هنشارك معاكوا خطوات بسيطة لروتين طبيعي للعناية بالبشرة الدهنية. 


بس قبل ما نبدأ خلينا نشوف ليه البشرة الدهنية محتاجة عناية؟ 

البشرة الدهنية بتنتج كميات كبيرة من الزيوت، وده بيخلي البشرة على طول فيها لامعة، واللي ممكن تسد المسام و تتسبب في ظهور حب الشباب، وبالتالي فهي تحتاج إلى روتين تنظيف عميق وترطيب مناسب للحفاظ على توازن البشرة.

روتين طبيعي للعناية بالبشرة الدهنية

1- التنظيف العميق: ابدئي يومكِ بتنضيف عميق للبشرة باستخدام غسول أفريقى للوجه من ماورد، واللي موجود على سورس بيوتي. الغسول ده مميز للبشرة الدهنية، لأنه غسول طبيعي بيساعد على تنظيف المسام بعمق وإزالة الزيوت الزائدة والأوساخ من غير تجفيف البشرة.


2- التونر: بعد التنظيف واستخدام الغسول، استخدمي ميست اللافندر المنعش من تريس. اللافندر له خصائص مضادة للبكتيريا تساعد في تهدئة البشرة وتنقيتها، وبالتالي هتقلل من لمعان البشرة. 


3- الترطيب بعمق: الترطيب مهم حتى للبشرة الدهنية! استخدمي سيروم هيالورونيك أسيد من نانقر. والسيروم ده بيرطب البشرة بعمق ويقلل من ظهور المسام الواسعة.

اقرئي ايضاً: أفضل روتين للعناية بالشعر بعد الاستحمام


4- الحماية من الشمس: لا تنسي واقي الشمس! حتى في الأيام اللي ممكن تكون مش حر أو مافيهاش شمس أوي، ماتنسيش استخدام الصن بلوك SPF +50 ، لأن اشاعة الشمس الضارة ممكن أن يضر ببشرتكِ.

5-قناع مهدئ: مرة أو مرتين في الأسبوع، استخدمي قناع زيت شجرة الشاي من إنفينيتي ناتشورالز. يساعد هذا القناع على تهدئة الالتهابات وتنظيف المسام.


6-ترطيب الشفاه: وأكيد مش هننسى الشفايف في روتين العناية بالبشرة الدهنية، استخدمي مرطب شفايف بجوز الهند من مو تشي للحفاظ على رطوبتهما.

اقرئي ايضاً: أفضل روتين يومي للبشرة


7- جل الصبار: استخدمي جل الصبار من ماورد كمرطب خفيف خلال اليوم، خاصة في المناطق الجافة.